<710111622500166>
Hallo, welkom op mijn site, heeft u een vraag..? mail mij...
Klik hier

Page content

workshop stand up comedy

Workshop stand up comedy ®

Tom Sligting

www.standupcomedian.nl

 

 

De eerste stand up comedy optredens begonnen in Nederland rond 1994.

In het begin was het vooral een missie voor bestaansrecht. Er was toen ook geen youtube, je kon het niet afkijken in de theaters en in een platen zaak kon je wellicht 1 of 2 video banden vinden van Amerikaanse stand up comedians.

De pers en de recensenten vonden het maar niets in het begin. Cabaret minnend Nederland miste het intellectueel engagement. Comedians waren plat, grof en op een of andere manier was er een afkeer dat alles op de grap aankwam. Dat werd gezien als simpel…

Nu 20 jaar later weten we gelukkig anders. Vanaf 1995 moesten alle cabaretiers naar het open podium rennen in de verschillende comedy clubs, omdat ze merkte dat hun grapdichtheid ver achter liep van wat er toen opeens in de theaters verscheen…

Nadat de ‘gevestigde namen’ zich ook in het comedy circuit begaven, toen moesten de theater directeuren en de recensenten wel om. Het publiek wilde de snelle energieke comedy shows zien.

Vier artiesten op een avond ! Twee uur lachen !

 

Uiteraard kwam er ook steeds meer comedy op televisie. Bijna elke grote TV ster komt uit de stand up comedy scene. Bill Cosby, Steve Martin, Eddy Murphy, Tim Allen, Jerry Seinfeld, etc, etc, etc.

 

Twee grote comedy clubs hebben vanaf toen aan de basis gestaan van de huidige stand up comedy in Nederland. Toomler en het Comedy Café. Sinds 1995 worden daar drie avonden per week professionele shows gegeven.

 

Nu heeft bijna elke stad wel een periodiek open podium, veel kroegen, zaaltjes, cultuurhuizen hebben een professionele show.

Tientallen professionele comedians en honderden beginners trekken meerdere dagen per week het land hun om hun set te doen.

Deze kleinschalige podia zijn een perfecte oefenplek voor elke podium artiest. Of je nou acteur, danser of regisseur of comedian wil worden. Het gevecht dat je elke keer aangaat om zo een zaal weer voor je te winnen, is een leerzaam proces.

 

 

 

Stand up comedy, laagdrempelig…

 

Het voordeel van comedy is ook, dat het zeer laagdrempelig is. Als je er deze week mee wil beginnen, dan kan dat. Voor toneel, opera, muziek kan dat lastiger zijn,

om gewoon in een oefen setje van 8 minuten te kijken wat je waard bent…..

 

Ik ben ook van mening dat welke theater vorm of artistiek uiting je ook ambieert, dat het goed zou zijn om een keer als comedian het podium te betreden. Ook al wil je er niets mee en je weet zeker dat je die kant ook niet op wil. Dan nog is het een ultiem gevoel als je tien keer 12 minuten overleeft op een open podium.

 

Het schrijven van de set is natuurlijk al een mooi creatief proces. Wat begint met een leeg vel papier en na paar dagen stoeien met je ideeën, daar opeens een aantal grappige verhalen staan.. klaar om uit te testen voor een live publiek.

 

Ben je in staat om in je eentje, ‘naakt’ op een podium te staan, in het licht met slechts een microfoon. Mensen te boeien, een zaal aan je lippen te laten hangen en…. ze na elke zin te laten lachen.. zomaar omdat jij iets zegt.   Geloof me, als je dat nog nooit gedaan hebt, dat is een uitdaging…

Het leert je ook wat jou sterke en zwakke kanten zijn als je voor een groep staat.

Hoe je beweegt, je stem gebruik en wellicht allerbelangrijkst, je timing. Voel je aan wanneer je wat moet zeggen en vooral wanneer niet….

 

Deze workshop geeft een inzicht in wat er bij komt kijken voordat je een set hebt waarmee je jezelf comedian mag noemen….   Een set waar je als het ware op geboekt kan worden… Waar je dus zelfs geld mee kan verdienen. Al moet dat nooit de rede zijn om met dit vak te beginnen!

 

Mocht je een goede stand up comedian willen worden, dan vergt dat een behoorlijke investering qua tijd en energie. Trek hiervoor een paar jaar uit.

 

Als comedian (of theater man/vrouw pur sang) krijg je vaak de opmerking na een optreden: “knap hoor, ik zou dat nooit kunnen…”

Vaak hebben ze gelijk, omdat ze ook niet weten wat je er voor moet doen om een goede artiest te worden.

Wat een chirurg kan is ook knap, daar heeft hij jaren voor geleerd, wil je de beste worden in jou vak als theater man, dan moet je daar dus ook in investeren.

 

Omdat stand up comedy zo laagdrempelig is, kan iedereen zicht na 2 keer open podium comedian noemen… Maar om echt avond na avond, week in week uit elke zaal plat te spelen, van 20 tot 2000 man, dat heeft toch wel een bepaalde tijd nodig.

 

Toen ik net begon werkte ik veel met Engelse en Amerikaanse comedians, vooral omdat er niet genoeg Nederlandse comedians waren voor een theater tour. Die vertelde dat je het vak comedy pas goed begrijpt als je het langer dan 10 jaar doet… uiteraard vond ik dat totale waanzin… ik stond daar toch ook met veel bravoure mijn dingetje te doen..   Nu ik 20 jaar als comedian bezig ben vertel ik het zelfde… na tien jaar begrijp je pas wat je aan het doen bent..

 

Als je het als een hobby behandeld, dan zal het resultaat ook een hobby zijn.

Als je het professioneel aanpakt, dan is de kans groot dat er wat gaat gebeuren

 

 

Stel, je wil een stand up comedian worden…

 

Maak een gedegen plan, wat wil ik in drie maanden bereiken, waar wil je over een jaar zijn en zoek zoveel mogelijk professionals die je daarbij kunnen helpen.

 

Een hoop beginnende comedians maken zich vreselijk druk over tekst.

Natuurlijk heb je tekst nodig, maar besteed altijd, net zo veel tijd en energie aan een goede podiumperformance.

 

Als je een slechte comedian en hilarisch verhaal laat vertellen, dan kan dat evengoed nog uitlopen op een tenenkrommende ervaring. Laat je een top comedian een flut verhaaltje vertellen, zelfs nog zonder punchline of wat dan ook… Dan kan hij daar een hilarische act van maken. Puur door spel, beweging, stem en timing…

 

Tip:
microfoon techniek:

De gezichtuitdrukkingen van een comedian zijn zeer belangrijk, zorg dus dat je de microfoon niet pal voor je mond houdt. Een goede comedy microfoon (shure SM58) is rondom gevoelig en kan je voor je borst houden. Hierdoor kan je vrij met je gezicht bewegen zonder dat je belemmerd wordt. Ga niet spelen met het snoer en maak zeker geen lus die je vasthoudt. Dit recht is alleen weggelegd voor de volkszangers.

Een microfoon is het gereedschap van de comedian. Als je fluistert zal hij dichter bij je mond zijn, als je gaat schreeuwen, dan is de microfoon geheel weg. Schreeuw nooit in de microfoon, dit kan zeer irriterend over komen of een dure grap worden.

Note: bij openlucht optredens, ‘Lowlands Tenten’ of in zeer grote zalen kan het noodzakelijk zijn om de mike wel vol op je lippen te hebben in verband met rondzingen en afstellen. Ga dan niet in discussie met de techniek, maar volgens Tom…..

 

De missie van een comedian:

 

Hoe kom jij zo over dat iedereen aan je lippen hangt, dat ze graag willen dat je meer verteld, dat je het publiek meeneemt in jouw beleveniswereld.

Dat ze uiteraard dubbel liggen van het lachen…

 

de comedian

Er bestaat geen blauwdruk voor een comedian. Niet hoe die er uitziet, niet hoe die praat, hoe die gekleed is, welk accent die heeft   etc.

Er zijn comedians die gestudeerd hebben, maar ook schoolverlaters. Sommige hebben een succesvolle baan achtergelaten, voor sommige was het de redding om niet werkloos te blijven. De een sport en heeft boeiend sociaal leven, maar je hebt ook de trieste lone wolves… de alcoholverslaafde en drugs verslaafde comedians..

Met andere woorden…. iedereen kan het..

 

Het is de kunst om de perfecte theater vorm voor jou te zoeken. Wanneer ben je op je best. Met welke houding, welke stem, welke energie. Zowel bij mij zelf, maar ook bij anderen heb ik gezien dat dit jaren kan duren. Maar als je dit eenmaal helemaal onder de knie hebt, is dit wel een basis om overal onder welke omstandigheid dan ook op een podium te stappen en je ding te doen… of dit nou comedy is, acteren, improviseren…. Alles begint in theater met de vorm waarin jij kan stralen.

 

En daarmee is alles gezegd, het is dus een zoektocht, een continu proces om er achter te komen wat jij moet doen en vooral moet laten.

 

Tip:

Beginnende comedians zie je in het begin heel ijverig allerlei dingen verzinnen, leuke invalshoeken, manieren om iets te vertellen etc. Creatief zijn zonder grenzen.

Dan hebben ze ineens een setje van 8 minuten die werkt en waar ze op worden geboekt. Dan denken ze, ik ben comedian. Dit moet ik dus doen. Dan zie je ze ineens twee jaar lang datzelfde ding doen, zonder dat er veel progressie in zit. Weg creativiteit.

Dit zijn de comedians die in hun act zeggen, ik doe nu een paar jaar comedy

Ze zoeken zelf de bevestiging omdat ze er eigenlijk al niet in geloven.

Gek dus, dat die brainwave in het begin van je “carrière” dus bepalend is voor alles wat je daarna doet. Blijf dus ontwikkelen, schaven, schuren, polijsten.

 

NEEM JE OPTREDENS OP EN LUISTER KRITISCH!

 

De theaterwetten voor de comedian:

Je speelt geen rol, maar je bent jezelf

Je moet je materiaal zelf ook leuk vinden

Besteed meer aandacht aan de performance dan aan je teksten

 

  • Houding : is een afspiegeling van jezelf. Hoe dichter bij je zelf, des te makkelijker te reproduceren. Maar om bewust honderd keer op te gaan en precies te weten hoe je je moet gedragen, hoe je moet lopen, je stem te gebruiken…   Dat komt uit de zoektocht…
  • Tempo : Veel beginners storten hun verhaal uit om maar zo snel mogelijk hun eerste grappen te maken. Echter, als je rustig met vertrouwen begint kan je al scoren op je set ups…..of met niets doen
  • Ritme : pas op voor de valkuil van zinnetje zinnetje en daar komt weer een grap. De kunst is om na de 20e keer dat je het verhaal verteld, het over laat komen dat je het weer voor het eerst meemaakt.
  • Stem : zorg voor verschillen, in een rumoerige zaal werkt het vaak om zachtjes te praten, zodat men meer moeite moet doen om te luisteren. Kijk uit met stemverheffingen en schreeuwen, je hebt al de microfoon. Verander ook de hoogte van je stem..
  • Energie: Er zijn zeg maar de high energy en low energy comedians. Ga op zoek naar een vorm die goed bij je past.

Ook hier moet je veranderen van stijl, je kunt niet een hele act hollen of slapen…

 

 

 

 

 

 

Tip:

Vertellen of uitbeelden

Vaak zie je dat een comedian iets uitbeeld en terwijl hij dat doet, dat hij verteld wat hij aan het doen is.

Dus of je doet iets na met volle overtuiging, of je verteld hoe zo iets eruit ziet.

 

 

Als je het dicht bij jezelf houdt, kan je het makkelijk reproduceren.

Hou het geloofwaardig, hoe excentriek het ook wordt,

Jij moet geloven wat je zegt

Als jij onzeker bent of wordt, dan wordt het publiek ook onzeker.

 

Tip:

Elke comedian beweegt anders op een podium. Er is niet iets van wat goed is, of 1 manier hoe het hoort, maar het moet wel geloofwaardig en functioneel zijn.

Pas op dat je niet continu stapje links stapje rechts doet zonder reden. Denk dus na over waar en hoe je staat. Het kan zijn dat je een verhaal begint beetje achter op het podium en als het spannend wordt of als je mening naar boven komt dat je naar voren buigt, om het letterlijk en figuurlijk duidelijk te maken wat je bedoeld. Maak dus gebruik van je lichaam om je verhaal sterker te maken, kan heel bepalend zijn.

 

 

Je speelt met het verwachtingspatroon van het publiek

Je act begint al als je naam wordt omgeroepen. Dan gaat het publiek al denken.

Dus je act begint ook al hoe je naar het podium loopt. Die eerste seconden zijn belangrijk.

NOTE: je act begint dus niet op het moment dat je begint te praten!!

Al veel eerder heeft het publiek een mening gevormd en wacht af.. Jij vult nu hun verwachtingspatroon en dat is de basis voor je act.

Denk dus na hoe je het podium opstapt, hoe je de zaal aankijkt voordat je wat zegt, hoe je de microfoon vastpakt , standaard weg zet etc.

Sterker, men is nu zo hard aan het invullen dat ze je eerste zin wel horen maar die komt niet binnen, want men verwerkt alleen je stem, die dus hoort bij de persoon waar ze net een mening over gevormd hebben.

Dat is dus allemaal onderbewust, het publiek weet niet dat ze dat doen, jij weet dat nu, dus maak daar gebruik van.

 

Na die eerste zin van de comedian vraagt men zich af,

wil ik naar deze persoon luisteren…..?

 

Jij bepaald dat dus.

 

Hoe komt het dat er een rumoerige zaal is, waar de ene comedian down gaat en niemand luistert, dan stapt er een andere comedian op en na twee minuten zit iedereen in zijn verhaal….   Wat een mazzel had die gast… niet dus.

Kwestie van de zaal lezen, regie houden, en mensen het gevoel geven het gaat goed komen, ik ga het doen.

 

Ga je mee in het rumoer, begin je rommelig zonder focus, dan ben je weg.

 

Jij bepaald dus hoe zij zich voelen.

Zij bepalen weer hoe jij je voelt, maar je moet ze wel een stap voor blijven.

Als dat niet gebeurt dan moet je dus iets veranderen, andere stijl.

Ander verhaal, andere stem. Ander materiaal. Dan moet je het publiek verassen.

 

Tip:

Hou je aan je tijd.

Stand up comedy is een aparte vorm van teamsport die je in je eentje doet.

Dat wil zeggen, je bent volledig verantwoordelijk voor je act en het resultaat, maar je staat wel met meerdere comedians in een line-up. Alle comedians bij elkaar maken de show, of je nu 10 of 50 minuten speelt.

Als je 10 minuten krijgt, zorg dan ook dat 10 minuten zijn.

Veel gehoord excuus van een comedian die een set heeft van 14 minuten, ik kon niet eerder stoppen omdat ik mijn set moest afmaken…. Dat is alleen in zijn hoofd, het publiek weet niet wat een comedian gaat vertellen of hoe die gaat eindigen.

Zorg dus altijd dat een escape hebt in je verhaal zodat je kan stoppen wanneer je wil.

 

Het benoemen van de omstandigheden is essentieel

Als er iets is wat het optreden beïnvloedt, zeg het en level met het publiek.

Dus als er een glas valt, als het koud is, als er een dronken gast zit..

Ook als het niet lekker gaat, kan je dit benoemen. 1 keer……

Let op valkuil: als publiek niet lacht, kan je dat wel benoemen, maar jij bent er om dat te veranderen.

Dus voor je het benoemd weet je ook wat je er aan gaat doen.

 

 

Een grote zaal speelt anders dan een kleine zaal

Dat heeft niet alleen met timing te maken, maar ook met het kijken naar het publiek. Als het goed is moet iedereen het gevoel hebben dat je ze even aankijkt. Of het nou 30 man is of 3000, als je ze “aankijkt” dan denken ze, hij heeft het tegen mij. De kans dat ze dan volledig met je verhaal mee gaan is veel groter.

 

 

Tip:

Wees ruim op tijd voor een optreden, je moet de juiste state of mind hebben voordat je opgaat. Helemaal als beginner moet je de rust vinden voordat je opgaat.

Als je gehaast of zoekend over komt, dan straalt dat meteen uit op het publiek en dan krijg je het lastig.

Ga in een vreemde zaal altijd even op het podium staan voordat je opmoet en vraag of ze de lichten in de speelstand zetten. In sommige zalen zie je helemaal niets, of juist alleen een knipperend nooduitgangbordje waar je van kan schrikken….

En doe natuurlijk een sound check, hoe klinkt het, komt het geluid terug.. etc.

 

Waarom moeten mensen lachen?
         eenvoudig gezegd, als je hersenen het niet meer begrijpen..

Dus, je verteld een verhaal en “de hersens” gaan met je mee. Dan komt er een kwinkslag, waarbij de hersens denken…. Dat kan niet, je ondergaat een soort vrolijke stress en die zet men om in een ontlading, de lach.

Als je dit dus weet… dan weet je de essentie van een grap.

 

De comedy set

 

Nog steeds kom ik mensen tegen die denken dat een comedian op het podium gaat staat en daar ter plekke wat dingen verzint, gaat praten en iedereen aan het lachen maakt….   Niets is minder waar.

Natuurlijk zal een goede comedian uit een improvisatie een hoop kunnen halen, uit dat stuk in de krant, waar hij een mooie metafoor bij heeft gevonden. Maar als je een set van 30 minuten of langer doet, dan heb je een sterke set nodig van bestaand materiaal. Een cabaretier doet er gemiddeld een jaar over om een mooie show te maken.

 

Een goede comedy set, daar wordt lang aan gewerkt. Als je een briljant verhaal hoort waar avond na avond elke zaal plat voor gaat, dan kan het zo zijn dat het ook een jaar heeft geduurd heeft voordat het zo ver was. Het kan begonnen zijn met 1 mooie ingeving, 1 mooie zin, 1 kranten kop. Maar een hilarisch verhaal van 10 minuten is lang schaven en schuren, try outen en spelen, spelen etc..

 

Ik heb met Amerikaanse comedians gewerkt die na 3 jaar weer terug kwamen in Nederland en praktisch exact dezelfde set hadden….   Als een professionele comedian in Amerika op tour gaat, dan kan hij 3 tot 4 jaar touren om elke avond in een andere club te staan… Daarom gaat zo een set daar zo lang mee. Maar je begrijpt als je een set van 6, 8 of 18 minuten 3 jaar speelt, dat elke oog blink, ademhaling en beweging tot het extreme is uit geregisseerd…

In Nederland wordt van de comedians verwacht dat je elke 3 tot 4 maanden een nieuwe set hebt. Vooral omdat de kans groot is dat je voor een 2e keer naar een stad gaat waar de zelfde bezoekers komen…

 

Een goede comedian moet naast een perfecte hilarische set ook een meester zijn in het reproduceren van de act. Als je als comedian begint en er komt een avond dat alles klopt, de zaal, het publiek, jouw energie, je geloof… En je speelt het dak er af..

Nu is het de kunst om dat elke avond te doen…. en.. welkom in de harde wereld van de comedy, dat gaat niet gebeuren. Er zal snel een avond volgen waarbij volledig op je bek gaat en je denkt.. ik stop er mee.. ik kan het niet..

Dit is echt het moment waarbij ik heb gezien dat ze nooit meer terugkomen. Als je voor een volle zaal volledig dood gaat en de gene na jou knalt het dak er af met een gave show… dan wordt je wereld heel klein.. er zijn er maar weinig die daar tegen kunnen… vooral omdat het nog wel een aantal malen gaat gebeuren..

 

Pas als je een set onder elke omstandigheid kan laten knallen, dan proef je wat een comedian is.

 

Hoe kom ik tot een goede comedy set?

 

Focus in het begin op een set van 5 minuten. Een set waar je op kan vertrouwen, dus die ook werkt bij een “moeilijke” zaal. Dit krijg je niet door elke week iets te verzinnen en dan maar hopen dat die 5 minuten er uit komen rollen.

Dat is een kwestie van maanden hard werken. Jezelf continu verbeteren.

Niet alleen met de tekst, maar ook spel, timing, houding… alles.

Deze set bepaald dat andere comedians denken, die gast is best grappig….

Niet echt belangrijk, maar het vergroot wel je kans dat iemand je serieuze tips geeft.

 

Maar belangrijker, het geeft je een standaard voordat je met nieuw materiaal komt.

Want als je die lach eenmaal te pakken hebt en je weet wanneer die komt.. dan ga je niet een verhaal vertellen waarbij je dat niet hebt. Je bepaald daarmee zeg maar waar je de lat legt.

 

Alles wat je hierna verzint moet net zo goed zijn. Het behoed je dus dat na een heel mooi stukje zomaar wat flauwe woordgrapjes brengt.

Wellicht heb je zo’n stukje wat je al een tijd doet, wat gewoon goed is en waarvan je denkt, ik kan me niet voorstellen dat ik hier nog ooit overheen kom…. (dus laat ik dit dan maar 5 jaar vertellen…) Het gaat pas goed met je als je een jaar later 5 nieuwe topverhalen hebt en je denkt… goh.. dat ik dat nog gedaan heb…..

 

Het allerbelangrijkst van die set is dat je er op geboekt wordt.

Je wordt niet geboekt omdat je aardig bent, of omdat je voor een grote baromzet zorgt of omdat je een leuke kop hebt.

Je wordt geboekt omdat dat setje van jou een paar keer leuk was op een open podium.

Een boeker zet je dan in een professionele show omdat hij dat weer wil zien.

Ga dan ook niet iets anders doen om je talent te bewijzen. Doe exact je beste set.

Een boeker denkt dan, ja zie je wel, das was weer grappig, die kan ik nog wel is inzetten.

 

Dus :

Focus op 3 – 5 minuten.          Blijf dit oefenen totdat dit een gepolijste parel is.

Kan je redding zijn bij een moeilijk optreden

Geeft je een standaard bij nieuw materiaal

Het is de basis van de zoektocht naar jou als comedian

Hierdoor wordt je geboekt, een reproduceerbare set

 

 

 

 

 

 

 

 

Materiaalkeuze : een afspiegeling van jezelf

wat je meegemaakt hebt

Wat je verwonderd

Waar je je boos om maakt

Wat jou kijk op de zaak is

Wat je leuk vindt om te vertellen

 

Tip:

Ga als 18 jarige niet de wereld vertellen dat jij wel weet hoe het zit met relaties….of juist wel..

 

Kortom alles is persoonlijk en ontstaat doordat jij het verteld

De set up hoeft niet per se grappig te zijn….

 

 

Vraag jezelf af: waarom willen mensen naar mij luisteren?

 

Let op neurotisch materiaal, schaamtelach.

Vooral beginners scoren op open podia makkelijk met materiaal wat zeg maar niet geschikt is voor de familieleden…. Als je al je hele leven zo praat en handelt dan is dat prima. Maak er geen kunstje van om mensen zo aan het lachen te maken, dat hou je niet vol.

 

heel belangrijk, Grijze zinnen kunnen eruit. HOU HET KORT !

Als je jezelf terugluistert, denk dan bij elke zin die je zegt, heb ik die echt nodig, kan ik dat scherper of anders vertellen. Een topact zit vaak geraffineerd in elkaar waarbij elk detail en elk woordje op zijn plek zit. Dat is niet zomaar ontstaan, dat heeft een tijdje geduurd. Dus als je denkt dat je 15 minuten materiaal hebt… echt.. grijze zinnen eruit.. je hoopt dat je 4 minuten over houdt…

 

Het terug luisteren heeft nog een voordeel. Het gebeurt vaak dat je in een lekker optreden er dingen bij verzint. Een mooi zinnetje, mooie metafoor.

Het is zeker denkbaar dat uit zo’n zinnetje een heel mooi nieuw verhaal komt waarbij je van te voren niet kon denken dat je dat kon verzinnen. Dat wordt bedoeld met het polijsten van een act. Ook al is je set grappig, ergens daaronder zit een pareltje waar je magie mee kan maken.

 

 

 

 

 

Tip:

Ben je bang dat je iets gaat vergeten tijdens je optreden?

Voordat je je act begint, ga zitten met een stuk leeg papier en schrijf in steekwoorden op wat je van plan bent om te gaan doen. Geen zinnen, maar steekwoorden.

Schrijf dit 5, 6 , 8….   keer op… totdat het patroon als een film in je hoofd zit.

Dat geeft je vertrouwen omdat je weet wat je wilt gaan zeggen, maar je moet op zoek gaan hoe. Die zoektocht maakt het weer geloofwaardig.

Het is niet stoer om drie minuten voor je optreden nog aan de bar te hangen onder het mom, ik zie wel wat ik doe…. Ook al ken je je set uit je hoofd, dan verzin je een toevoeging zodat je jezelf verast… lukt dat, dan ben je weer ietsje beter geworden..

 

 

zelfspot

altijd een sterk wapen voor een artiest. Publiek houdt er nou eenmaal van als iemand zijn zwaktes durft toe te geven…   Ga hier niet in overdrijven, om 20 minuten te vertellen wat voor klerelijer je wel niet bent…   dan kan het omslaan in afgunst…

 

 

beeldend vertellen

Een goede comedian weet je binnen een paar woorden mee te nemen in zijn belevenis wereld. Als iedereen ziet wat hij ziet, dan is een grap zo gemaakt…

 

een slechte verteller eindigt met … je had er bij moeten zijn..

een goede verteller zorgt er voor dat je in het verhaal zit en ziet wat hij ziet..

____________________________________________________________

TIP

Veel comedians en cabaretiers beginnen met zinnen als:

         weet je waar ik een hekel aan heb….

         weet je wat schandalig is….

         een ding moeten jullie echt weten….

 

Daar zijn twee goede redenen voor.

 

Ten eerste, omdat je met zo een zin een vraagteken in het hoofd plaatst bij je publiek…. Als het publiek zich al heeft over gegeven aan de man/vrouw op het podium… en die zegt zoiets. dan denken ze onderbewust…nou… vertel !

En daar gaat het om.. met 1 zin creëer je dus dat met nog meer geïnteresseerd is in je verhaal, wat wil je nog meer als artiest…

 

Ten tweede, komt de humor nog harder aan, want het wordt nu persoonlijk.

Jij vindt ergens iets van… Je hebt een mening. Het gaat ergens over… Het is niet zo maar een grap.. nee, een lange diepgewortelde frustratie ligt hier ten grondslag.. waardoor de grap veel beter te plaatsen is. Vooral omdat men de comedian al een beetje leert kennen.. en dit dus in de lijn der verwachtingen lag…   En daar kan je dan ook weer mee spelen..

 

De ‘punchline’

 

Veel gebruikt, zeker niet heilig:         1-2-3 stelling =     intro – set up – punch

let op valkuil = ritme

 

de punchline moet altijd eindigen op het woord waarom het grappig wordt. Dan wordt er namelijk gelachen…   Ga je daar door heen praten, dan kill je de lach.

Er zijn goede comedians die dit wel doen… maar die weten dat er nog een heel arsenaal aan grappen aankomt. Maar laat nooit merken dat je weet dat er dan gelachen wordt…

Dus… liever je grap killen, dan als een dorstige hond gaan wachten tot er gelachen wordt onder het mom… ik wist dat hij hier zou vallen… Het is juist de kunst dat je elke keer weer verast bent dat dit toch zo vreselijk grappis is…

 

laatste tip

____________________________________________________________

Als er een andere comedian voor jou op het podium staat, kijk dan is een keer zijn gehele set naar het publiek, hoe ze zicht gedragen als het goed gaat..   als de aandacht verslapt, wanneer iets super grappig is en mensen kijken elkaar aan om dat te delen… Dat is allemaal nuttige informatie om je zaal te leze

Zo, genoeg stof of in te bijten volgens mij,

Laatste tip: ga veel comedy kijken, niet om te copieren, maar om te leren wat een comedian met de zaal doet. Wat hij in zijn act doet, hoe hij iets verteld.

Na 23 jaar als comedian door Nederland te hebben getrokken, heb ik mijn ervaringen hierboven opgeschreven. Uiteraard is alles niet waar, niet zo bedoeld, overdreven en er bij verzonnen. Dus maak je eigen waarheid, eventueel door niet te doen hoe ik het beschrijf….

Veel succes, tom sligting

 

facebook/tomsligting

www.standupcomedian.nl

tom@standupcomedian.nl

Ps. Ik zou het op prijs stellen om dit document voor jezelf te houden en niet te copieren. Straks kunnen ze het allemaal….

 

 

 

 

 

    Comment Section

    0 reacties op “workshop stand up comedy

    Plaats een reactie


    *