disrupt yourself

Hieronder volgen de zes stappen uit de Keynote Speech Welcome to Disruptionland

Start

Hier volgen de zes stappen How to Disrupt Yourself. Zorg dat je hier de tijd voor neemt en het niet even tussendoor doet. Bedenk geen eindproduct of dienst, bedenk waar je een oplossing voor zou willen vinden. Deze beginvraag is de aanzet van het proces. Volg dan de volgende stappen.

Disruption

Disruption is een modewoord, een hype. Dat wil ook zeggen, als iedereen daar op wil meeliften, dat er wat aan de hand is en dat is ook zo. Komende tien jaar gaat er meer veranderen dan afgelopen dertig jaar. Echter Disruption is niet nieuw, zo lang de mensheid bestaat zijn er mensen die de wereld wakker schudden en op zijn kop zetten. Omdat mensen disruptief zijn, zijn ook markten disruptief. Persoonlijk heb ik dat gemerkt toen ik 12 jaar was en de groothandel van mijn vader gedwongen was te stoppen door een metamorfose in verlichtingsland. Van de grote klassieke keramieken vloerlamp met stoffen puntkap naar de minutieuze design halogeenverlichting. 

Foto: 1975, mijn moeder in de stand van Sligting Verlichting, Jaarbeurs Utrecht, zesde etage. Elke eerste maandag van de maand kwamen winkeliers en inkopers hier hun handel bestellen.

Stap 1

Beste versie van jezelf

De beste versie van jezelf houdt niet in dat je slechts één stapje verwijderd bent van een disruptief idee. Dat je een bepaalde grens overgaat en dat je er dan bent. Je wordt de beste versie van jezelf door er bewust energie in te steken. De beste in iets worden heeft tijd nodig, dus de beste versie van jezelf vinden ook.

Als jij de motor bent van dat proces vraagt dat om radicale beslissingen, zoals prioriteiten stellen, kennis vergaren, onderzoek doen. Ook wat je eet of drinkt, hoeveel rust je neemt en hoe goed je voor jezelf zorgt hebben invloed.

Wees nieuwsgierig, blijf positief en laat je inspireren. Dan wordt er een momentum gecreëerd die het mogelijk maakt om werkelijk het verschil te maken.

Stap 2

Creëer een team 

Creëer een team. Er zijn boeken over volgeschreven: de succesvolle mensen zullen beamen dat ze dat bereikt hebben door een team te creëren met mensen die beter zijn dan zij zelf. Was dat vroeger nog door gelijkgestemden te vinden, nu ligt de nadruk op diversiteit. Let dus niet alleen op verhouding man/vrouw. Ook leeftijd, opleiding, interessegebied, cultuur en levensstijl zijn belangrijke parameters als je een team samenstelt. Het gaat er juist om dat mensen het niet meteen met je eens zijn, dat dwingt je tot beter nadenken en om verder te graven. Al die inzichten heb je ook nodig omdat de wereld groter is dan jij zelf kan  bevatten. 

Stap 3

Fouten maken mag

Trial and error, oftewel probeer en maak fouten. Letterlijk uit de Keynote Speech: Als je leert van fouten maken, leer je dus niets als je geen fouten maakt. Met andere woorden als je fouten wilt vermijden, blijf je binnen je veilige zone. Dan doe je wat je altijd al deed. Als je jezelf werkelijk wil Disrupten, dan moet je jezelf op scherp zetten en die grens overgaan. Dat kan natuurlijk ook in kleine stapjes, zolang je maar monitort dat je werkelijk iets doet waarbij je jezelf verrast. Dan gaan er dingen fout. Maar dat weet je nu. Een fout maken is dus iets goeds, ook al zal je omgeving of manager daar in het begin anders over denken.

 

Stap 4

Creatieve reis

Maak een creatieve reis. Dit is wellicht de lastigste voor veel mensen, omdat creativiteit niet tastbaar is. Je kan kritisch op jezelf zijn en de beste versie van jezelf worden, je kan een team vinden van hoog niveau en je kan zeker fouten maken. Maar om bewust creatief te zijn? Hoe gaat dat? Waar moet je zoeken? Dat is nu net de uitdaging. Als ik mijn publiek vraag, wie is er creatief? Dan is het een klein gedeelte die zijn hand opsteekt. Als je van jezelf denkt dat je niet creatief bent kan je je ook afvragen hoe vaak ben je werkelijk op zoek gegaan? Is het niet een vooroordeel wat je jezelf hebt aangepraat of wellicht vroeger door je omgeving is meegegeven.

Wat je vaak hoort is dat mensen zich verschuilen achter de gedachte dat er een linker en een rechterhersenhelft is, oftewel de ratio en creativiteit en dat bij hun de ratio sterker is. De scheiding van links en rechts is echter, zo bleek onlangs,  een mythe.

Je moet eerst jezelf de opdracht geven om creatief te zijn, dat klinkt simpel, maar je bent ook geconditioneerd om veel zaken op te lossen zoals je dat al je hele leven doet. Nu moet je juist op plekken komen, dingen bedenken, waar je nog nooit aan hebt gedacht. Dat is een kwestie van doen, ondernemen, zoeken, voelen en proeven. Ook het creatieve proces is vaak een proces in kleine stapjes. Zie dat dan ook niet als een obstakel maar als een mooie creatieve reis waar je van de ene verrassing in de andere valt.

Ik stel mijzelf regelmatig een vraag voordat ik ga slapen. Vaak word ik dan wakker met een antwoord. Daarom heb ik ook altijd pen en papier naast mijn bed, als je in totale rust bent komen soms de beste ideeën boven drijven.

Creatieve boer

Er is een boer die paarden in de wei heeft, als het zomer wordt wil hij voor een beetje beschutting zorgen. Maar daar krijgt hij geen vergunning voor. Dat zijn de regels, geen bouwwerken in het veld. Nu kan je dat gaan aanvechten, of je zoekt een andere oplossing. Toen vroeg hij aan de gemeente, mag ik wel een tuinset in het weiland zetten? ‘Ja natuurlijk mag dat’.  Zijn er wettelijk gezien maten aan verbonden?  ‘ehh, nee’.  Hij heeft een zwager en die heeft een meubelmakerij. Goed, dan zet ik een tuinset in het weiland waar mijn paarden onder kunnen staan.

Film riverhike Tom Sligting, sometimes you have to disrupt yourself

vijf kilmeter door een stromende rivier met ijswater en dat mooi op de film zetten, hoe doe je dat?

Hoe is dat gefilmd?

Zo doe je dat.

Het idee van een riverhike is voor velen al Disruptief. Toch kan je nog verder gaan, door deze bijvoorbeeld in pak te doen met een stropdas. Om dat beeld compleet te maken neem je een 34 jaar oud Samsonite koffertje mee. Laat dat nou een perfect middel zijn om je waterdichte camera op te plaatsen. Puur door jezelf dus te ‘Disrupten’ kom je op dit soort ideëen. 

Stap 5

Relax en schiet op

Je moet het rustig aan doen en je moet opschieten anders mis je de boot. De zes stappen die ik noem kan je volgen, maar het kan ook zijn dat jij je op een andere manier laat inspireren. Lees boeken, onderzoek en maak aantekeningen. Dat is het zaadje wat je plant om iets te laten ontstaan. Dat is waarom je moet opschieten. Om het zaadje te laten groeien heb je tijd nodig en volharding. Er zal tegenslag komen. Houd daar rekening mee. Dat hoort er nou eenmaal bij. 

Stap 6

Graaf verder

Blijf verder graven. Dat is net zo simpel als doortastend.

Vraag jezelf zes keer af; Hoe Dan?

In mijn zoektocht kwam ik erachter dat er snel naar kant en klare oplossingen wordt gezocht. Als het zo simpel was dan had iedereen een paar keer per dag een Eureka moment. Puur door jezelf zes keer af te vragen hoe je iets gaat aanpakken, iets gaat verzinnen of iets gaat ontwikkelen kom je op antwoorden waar je nog nooit aan hebt gedacht. Vijf keer is bij een hoop mensen bekend, ooit bedacht door Sakichi Toyoda van Toyota Industries om een probleem op te lossen. To Disrupt yourself moet je dus nog één stap verder. 

Ga terug naar start

Door dat je fouten mag maken doe je dit automatisch al. Je begint opnieuw en je neemt mee wat je geleerd hebt. Het is pas klaar als je bereikt hebt wat je voor ogen had, als dat product werkelijk goed verkocht wordt of die dienst je onderscheid van de concurrentie. Dan zal het smaken naar meer. Door de energie die je nu hebt gekregen zal je zelf al denken: terug naar start. I will disrupt myself again.

Succes. Tom Sligting

Boekingen

De Keynote speech Welcome to Disruptionland is exclusief te boeken bij de Speakers Academy te Rotterdam.

Neemt u contact op met Rene Warmerdam, tel: +31 (0)10 433 33 22  of stuur een mail naar rene@speakersacademy.nl

Caution Disruption in Progress

Tom Sligting heeft het antwoord gevonden om na een conferentie nog steeds gemotiveerd te zijn. U kent het wellicht, op de dag zelf wordt er een enorme ‘buzz’ gecreëerd, maar de volgende dag is het ‘business as usual’. Nu kunt u niet alleen de boel op scherp zetten door de vloer Caution Disruption Ahead borden. Uw gasten kunnen ook na afloop van de meeting een bureau versie meekrijgen, zodat ze aan de rest van de afdeling kunnen laten zien; Niet storen, hier wordt nagedacht over de toekomst!

Vraagt u naar de mogelijkheden.

Succes!

> naar Whatsapp
1
Hallo, heb je een vraag? Stuur een appje.
Powered by
UA-86476280-4